Skip to main content

АбВи подкрепя „Световния ден за безопасност на пациентите“


17 септември 2024 г.

Световен ден за безопасност на пациентите 

През 2024 г. под надслова на Световната здравна организация (СЗО): Да подобрим диагнозата с цел безопасност на пациентите.

Запознайте се с нашите колеги в Абви България, пряко ангажирани с безопасността на пациентите, и научете повече от тях: Милена Дитова-Даскалович, Junior PV Manager и Дарина Koйчева, PV Specialist.

Здравейте, разкажете ни накратко какво означава понятието “безопасност на пациентите”?

Безопасността е широко понятие, в което влиза грижа към пациентите в много различни аспекти, но ако трябва да ги сведем до тези, които са пряко свързани с нашата работа и върху които ние бихме могли да влияем, то това би означавало да се погрижим „Точният пациент да получи точното лекарство в точното време“.

Само лекарствените продукти по лекарско предписание ли попадат под вниманието на „безопасност на пациентите“ или същото важи и за тези, които се отпускат без рецепта? А как стоят нещата с хранителните добавки?

Лекарствените продукти без лекарско предписание, медицинските изделия и хранителните добавки също така биха могли да имат неблагоприятно влияние върху здравето или дори да доведат до нежелани реакции у пациентите, ако не са изпълнени условията за беозпасност, за които вече споменахме, а именно да са избрани/предписани за „Точния пациент в точното време“.

Какво на практика означава баланс “полза-риск”, когато се приема даден медикамент за конкретно заболяване?

Съотношението “полза-риск” при прием на дадено лекарство означава оценката на потенциалната “полза” (от лечението) спрямо възможните “рискове” или странични ефекти, свързани с него. Когато се разглежда съотношението полза-риск, лекарите и здравните специалисти оценяват дали ползата от употребата на лекарството надвишава потенциалните рискове. Ако ползите значително надвишават рисковете, лекарството се счита за подходящо за употреба в дадените обстоятелства.

Има ли “безопасни” лекарства?

Дозата прави отровата – това е основополагащ принцип на фармакологията, който означава, че всяко лекарство, както и всяко вещество изобщо (дори най-безобидните като вода, сол) може да бъде както токсично, така и безвредно в зависимост от дозата и обстоятелствата, при които се приема. Затова ако дадено лекарство се приема в подходящата доза от подходящия пациент, то рискът от нежелани реакции значително намалява и то става максимално безопасно и ефективно.

Как човек може да се информира какво да очаква от приема на даден медикамент?  

На първо място трябва да се допита до медицински специалист – лекар или фармацевт. Когато говорим за продукти по лекарско предписание, всеки пациент трябва да знае, че има право да получи информация и да обсъди подробно със своя лекуващ лекар, какви ползи може да очаква от предписаното му лечение, както и какви са възможноте рискове, свързани с него. Другият сигурен и надежден източник е листовката за пациента. Когато говорим за лекарства, залогът е нашето здраве – затова като потребители е важно да се информираме от листовката на пациента.

Каква е разликата между нежелана лекарствена реакция (НЛР) и страничен ефект?

Двата термина често се използват в разговорната реч взаимозаменяемо, но между тях има известни нюанси.

Страничен ефект е малко по-широко понятие. Страничните ефекти са симптоми, които могат да се развият по време на приема на лекарството и са различни от предназначението на лекарството. Те са по-често отрицателни, но могат да бъдат и положителни за здравето или без особено клинично значение. Например, някои лекарства за диабет могат да причинят загуба на тегло като страничен ефект. Ако страничните ефекти са отрицателни и особено ако са сериозни, това може да наложи да промените начина, по който приемате лекарството. Ако страничният ефект е управляем, може да не доведе до смяна на лечението. Нежеланата лекарствена реакция, както подсказва самият термин е винаги неблагоприятна за здравето.  

Защо е важно да споделим своевременно, ако наблюдаваме нежелана лекарствена реакция или страничен ефект при прием на дадена терапия?

Своевременното споделяне на такава информация е изключително важно, тъй като може да предотврати по-сериозни здравословни проблеми, да подобри ефективността от лечението и да допринесе за по-задълбочено разбиране на риска, свързан с употребата на дадено лекарство.

Всеки доклад за нежелана реакция е ценен принос към здравната система. Тази информация помага за подобряването на лекарствената безопасност както за отделния пациент, така и за обществото в глобален мащаб. Споделянето на тези данни насърчава по-добра информираност, по-ефективни терапии и по-безопасни лекарства за всички.

Към кого да се обърнат хората, ако подозират, че имат нежелана лекарствена реакция или страничен ефект от някое лекарство?

На първо място всеки, който подозира, че има нежелана лекарствена реакция или страничен ефект от някое лекарство, е добре да се консултира с лекуващия си лекар или фармацевт за оценка на ситуацията и предприемане на необходимите мерки, ако е нужно. Също така може да допринесе за по-задълбоченото разбиране и повишаване на безопасността на медикамента, като съобщи за изпитаната нежелана лекарствена реакция директно чрез сайта на Изпълнителната агенция по лекарствата (ИАЛ) на следния линк – www.bda.bg/ Формуляр за съобщаване на нежелани лекарствени реакции от немедицински лица. Освен в сайта на ИАЛ, всеки пациент, който е изпитал нежелана лекарствена реакция с продукт на АбВи, може да сподели тази информация и директно с нас на имейл [email protected]

Какво според вас е бъдещето в сферата на лекарствената безопасност?

Свикнали сме с традиционната роля на лекарствена безопасност, която е фокусирана върху чистото обработване на данни и отговаряне на регулаторни изисквания. Но бъдещето е отвъд това. Светът се променя, всички сфери на живота ни се дигитализират, развива се прецизната медицина в това число и персонализираните таргетни терапии, използване на дигитални устройства и приложения за мониторинг и управление на заболяванията, които генерират експлозия от данни от реалния живот. Всичко това ще наложи изместване на фокуса в лекарствена безопасност и ще наложи развитие на нови знания и умения. PV трябва да се трансформира в стратегическа роля, която включва ранно участие в дигитални проекти, подходи ориентирани към пациента, и справяне с нови терапевтични парадигми като прецизната медицина и биологичните продукти.

Как виждате ролята на изкуствения интелект, когато говорим за „безопасност на пациентите“?

Моделите за автоматизация и машинно обучение могат да оптимизират обработката и анализирането на големи обеми от данни. Това ще позволи на лекарствена безопасност по-бързо и ефективно да предостави нужната информация, свързана с безопасността, като по този начин отговари на нуждите не само на пациентите, но и на другите участници в здравната система.

Споделете ни какво ви мотивира в ежедневната работа?

Здравето и безопасността на пациента са на първо място – това е основният принцип, който ни мотивира всеки ден. Всички наши усилия, всяко решение и всяко действие са подчинени на тази мисия – да осигурим най-доброто възможно лечение, минимизирайки рисковете и гарантирайки, че пациентите получават грижа, която е безопасна, ефективна и съобразена с техните индивидуални нужди. Безопасността на пациента не е просто наша цел – тя е нашата най-голяма отговорност и източник на ежедневна мотивация.

BG-ABBV-240035